Proces vydání změny povolení záměru podle nového stavebního zákona pohledem stavebníka začíná v okamžiku, kdy stavebník chce provést změny v již vydaném povolení stavby. Tyto změny mohou zahrnovat úpravy technického řešení, změny ve vzhledu stavby, dispozicích, účelu užívání nebo jiných. Pro provedení těchto změn je třeba získat změnu povolení záměru, které vydá příslušný stavební úřad.
Stavebník připraví podklady obdobné povolení záměru. Ty musí popisovat navrhované změny. V případě změn zasahujících do schválené a ověřené projektové dokumentace, také novou projektovou dokumentaci, která musí reflektovat všechny změny, které budou provedeny oproti původně schválenému záměru.
Žádost na příslušném formuláři podá stavebník v listinné podobě, datovou schránkou nebo prostřednictvím Portálu stavebníka. Projektovou dokumentaci pak výlučně pouze prostřednictvím Portálu stavebníka, v případě, že se jedná o dokumentaci, u níž stavební zákon připouští zpracování kvalifikovanou osobou, pak takovou dokumentaci lze stavebnímu úřadu podat buď v listinné podobě, nebo prostřednictvím portálu stavebníka.
Řízení o povolení záměru je zahájeno dnem podání žádosti a stavební úřad v něm ověřuje, zda všechny navrhované změny splňují parametry stavebního zákona a jeho prováděcích právních předpisů, jiných právních předpisů. Např. se jedná o posouzení souladu s územně plánovací dokumentací. Dotčené orgány (pokud jsou změny relevantní) mohou být znovu požádány o závazná stanoviska.
Pokud stavební úřad shledá, že změny jsou v pořádku a splňují všechny zákonné podmínky, vydá rozhodnutí o změně povolení záměru. Toto rozhodnutí je nutné, aby stavebník mohl pokračovat ve stavebních pracích podle nového, upraveného projektu. V případě, že úřad zjistí nějaké nedostatky nebo rozpor se zákonem, vyzve stavebníka k doplnění dokumentace nebo ke změnám v projektu.
Po obdržení změny povolení záměru stavebník může pokračovat v realizaci stavby podle nových podmínek.